11. maaliskuuta 2024

Ekaa kertaa Berliinissä

Berlin on ollut mun matkustamisen bucket listillä jo yläasteajoista lähtien, ja viime kesänä sen aika viimein koitti!

Suunnittelin jo ennen koronan alkua lähteväni reissuun, jonka aikana lentäisin Berliiniin, sieltä junalla Amsterdamiin, ja Amsterdamista oli tarkoitus mennä junalla Lontooseen. Korona pisti silloin suunnitelmat vähän uusiksi, mutta ei viime kesänä! Lensin eräänä elokuisena maanantaina Amsterdamiin, josta matkustimme tätini ja serkkuni kanssa torstaina kuusi tuntia junalla Berliiniin.

Toinen maailmansota on aina kiinnostanut mua hurjasti, ja se onkin yksi suurimmista syistä sille, miksi mua on aina kiinnostanut matkustaa Keski-Eurooppaan. Saksa, Puola, Tsekki, Itävalta, you name it, todennäköisesti lähtisin matkalle heti jos tilaisuus koittaisi.

Olimme Berliinissä torstai-illasta sunnuntai-iltapäivään, ja käytimme aikamme tehokkaasti kävelemällä ympäriinsä päivät pitkät. Mua ei missään kohtaa lakannut yllättämästä se, kuinka paljon Berliini ajoittain muistutti rakasta naapuriamme, Kouvolaa, ja kuinka osan ajasta rakennukset olivat kuin suoraan antiikin ajoilta.

Ensimmäisenä iltana kiertelimme vain hotellimme lähistöllä, kävimme syömässä ja etsimme lähimmän kaupan, mutta seuraavana päivänä aloitimme tutkimisen oikein urakalla. Kävimme heti aamusta Jüdisches Museumissa, eli Berliinin juutalaismuseossa. Vietimme siellä muutaman tunnin, ja olen tekemässä siitä erikseen oman postauksensa. Museolta kävelimme (emme välttämättä tässä järjestyksessä) katsomaan Checkpoint Charlieta, Topography of Terror -nimistä ulkoilmanäyttelyä toisesta maailmansodasta,  Euroopan murhattujen juutalaisten muistomerkkiä, Brandenburgin porttia, Voitonpylvästä ja yhtä jos toista pienempää muuri-näyttelyä matkan varrella. Matkustimme pääosin jalan, mutta pääsimme tutustumaan myös Berliinin todella kattavaan metro- ja bussilinjastoon.

Lauantaina kävimme Berlin Zoossa, ja saimme kulutettua siellä kokonaisen päivän. Alkuillasta kävimme museosaarella kävelemässä, ja kävimme syömässä perunaravintolassa. Oon suuri perunoiden ystävä, ja ajatus siitä, että ruoka-annos rakennetaan perunoiden ympärille ja lihat ja muut toimivat lisukkeina oli hauska.

Berliinissä oli muuten koko reissun ajan yli 30 astetta lämmintä ja ampiaisia oli kaikkialla. Mä en tykkää ollenkaan lentävistä ja surisevista hyönteisistä, mikä ei ollenkaan sovi yhteen sen kanssa, että mä tunnuin olevan kovasti ampiaisten ja muiden pörriäisten mieleen.

Sunnuntaina ennen kotiinlähtöä menimme vielä junalla katsomaan East Side Galleryn ja sen taideteokset, ennen kuin jatkoimme matkaamme lentokentälle ja koti-Suomeen.

Mulla olikin reissusta yllättävän vähän kerrottavaa suhteessa kuvien määrään, joten saatte nyt nauttia runsaasta kuvapläjäyksestä näin lopuksi!

Matka oli tosi kiva, ja haluan ehdottomasti päästä käymään Berliinissä uudestaan vähän pidemmän kaavan mukaan! Ehdimme hyvin vajaassa neljässä päivässä nähdä kaiken, mitä halusimme, mutta paljon jäi vielä näkemättä. Ehkä ensi kerralla sitten.