15. kesäkuuta 2017

Riian vanhakaupunki

10. kesäkuuta kävin ystäväni kanssa pikaisella päiväseikkailulla Latvian pääkaupungissa, Riiassa. Lento lähti Helsinki-Vantaan lentokentältä puoli kymmenen aikaan aamulla, kesti noin 45 minuuttia ja sen jälkeen oltiinkin jo Latviassa, Riian kansainvälisellä lentokentällä. Me ostettiin infosta vitosella 24h matkakortit, vaikka oltaisiin luultavasti pärjätty vähemmälläkin, otettiin parkkipaikan nurkasta bussi 22 keskustaan, ja puolin tunnin kuluttua jäimme 11. novembra krastamalan pysäkillä vanhankaupungin kupeessa kyydistä.

Riian vanhakaupunki, Vecrīga, ei poikennut oikeastaan ihmeemmin muistakaan vanhoistakaupungeista, joissa olen käynyt. Silmiinpistävin ero oli varmaankin kirkkojen määrä: löysimme pieneltä alueelta ainakin neljä kirkkoa, ja luonnollisesti kuvasimme jokaisen. Yllä olevat kuvat ovat Pyhän Pietarin kirkosta, jonka korkea torni hyppäsi silmille heti, kun jäimme bussista, ja joka toimikin hyvänä maamerkkinä koko reissun ajan.

Kävimme katsomassa Vapauden muistomerkkiä ja kävelimme siitä suoraan istuskelemaan Bastejkalns-puistoon. Puistossa soitti vanha mies trumpetilla Finlandia-hymniä pysähtyessämme ottamaan valokuvaa läheisestä sillasta. Jo aamulla ilma tuntui vähän lämpimältä meidän arktiseen ilmastoon tottuneella ihollamme, joten istuskelimme aika pitkän tovin puistossa, pohtien sopivaa ruokapaikkaa.

Kerrankin kävi sään suhteen hyvä tuuri: ilma Riiassa oli hurjan lämmin ja aurinkoinen. Söimme Desiderata-nimisessä ravintolassa erittäin kohtuuhintaiset hampurilaisateriat ja jatkoimme kiertelyä. Törmäsimme kahteen polttariporukkaan, neljään hääseurueeseen ja törmäsimme paikallisiin poliiseihin - jotka kävelivät ohi meistä, eikä heillä siis ollut meille mitään asiaa. Käyttäydyimme kunnolla koko reissun, paitsi silloin, kun jouduin seisomaan keskellä autotietä saadakseni hyvän kuvan jonkin rakennuksen katosta ilman, että katujen päällä roikkuvat katuvalot tulivat sotkemaan kuvaa.

Kahden aikaan lähdimme kävelemään Vanšu-sillan yli kauemmas vanhastakaupungista, sillä ystäväni oli tarkoitus käydä Kipsalassa sijaitsevalla messukeskuksella (exhibition center) järjestettävässä kissanäyttelyssä, jonne olikin matkaa mukavat kolme kilometriä, jonka lisäksi menomatka joutui jos jonkinmoisen syrjäisen kiertotien kautta. Sääkin "suosi" matkailijoita: lähtiessämme kohti Kipsalaa lämpötila oli noussut 24 asteeseen, aurinko porotti lähes kirkkaalta taivaalta ja iPhonen sääsovelluksen mukaan ilmankosteus lähenteli kuuttakymmentä prosenttia. Suomen kylmyyteen tottuneina me tietysti hikoilimme, valitimme ja ruikutimme koko ikuisuudelta tuntuneen kävelymatkan ajan.

Perille päästyämme kiersimme kissanäyttelyn läpi, lähdimme takaisin ja päätimme, että otamme ensimmäisen bussin takaisin vanhaankaupunkiin. Kävelimme vanhankaupungin poikki samalle paikalle, jossa olimme aamulla jääneet bussista, ja hyppäsimme tien toiselta puolelta bussiin 22, joka vei meidät suoraan lentokentälle. Lentomme oli tarkoitus lähteä 17:45, joten ajattelimme olla kentällä hyvissä ajoin, jotta ehdimme vähän toipua kaupungin helteestä, juoda jääkahvit lentokentän Costa Coffeessa ja olla ajoissa turvatarkastuksista läpi ja lähtöportilla. Olimme perillä vähän kolmen jälkeen.

Kentällä meille selvisi, että lentomme myöhästyi yli tunnilla, sillä Helsingin päässä lentoyhtiön piti jäädä odottamaan myöhästyneeltä lennolta tulevia jatkolentolaisia. Istuimme siis Costassa vähän yli kuuteen asti ja pääsimme koneeseen varttia vaille seitsemän aikoihin. Kone lähti lopulta 19:10, vielä kymmenen minuuttia arvioidusta lähtöajasta myöhässä.

4 kommenttia :

1. AH, NIIN UPEITA KUVIA ♥ En ehkä kestä, menojalka alkaa vipattamaan niin kovasti. Tuonne on jonain päivänä päästävä!

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suosittelen kyllä! Yllätyin itekin siitä, miten kiva tuo Riika oli, en ollut koskaan ees aatellut että vois sielläkin käydä reissussa! Haluan kyllä itsekin päästä käymään vähän pidemmällä reissulla jahka talous tästä tasaantuu, jospa silloin ei olisi ihan niin paahtavan kuuma kuin nyt oli.

Poista
  2. Ihania kuvia! Haluaisin itsekin päästä käymään Latviassa, etenkin tämän sun postauksen jälkeen :) Ihana myös kuulla, että teidän reissunne oli mukava, vaikka lento takaisin Suomeen myöhästyikin jonkun verran.

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jee, kiva että tää saa ihmisillä matkakuumeen nousemaan! :D

Olihan toi myöhästyminen vähän ikävä ylläri, mutta onneks ois voinut olla huonomminkin. Ihan mielellämme me jäähdyteltiin siellä ilmastoidulla lentokentällä, ei tarvinut huolehtia auringostakaan. Olihan se toki pois siitä kiertelyajasta, mutta eipä meillä alun alkaenkaan ollut montaa tuntia siellä kierrellä, joten oltiin varauduttu siihin eikä se sitten harmittanutkaan niin paljon. :D Jäipähän jotain ensi kerralle!