29. elokuuta 2017

Viikonloppu Oulussa

Oulu tuli ja meni, ja me Murun kanssa palattiin arkeen akut latautuneina ja hyvillä mielin! Julkaisin tässä jokin aika sitten bucket listin reissua varten, ja aionkin nyt käydä sen läpi samalla, kun kerron vähän tarkemminkin touhuistamme kaukana pohjoisessa!

1. Meillä oli herätys soimassa 4:45 aamulla, koska meidän bussi keskustaan lähti 5:27. En muista, koska oisin viimeksi halunnut yhtä kovasti takaisin sänkyyn. // 2. Liikenteessä ei ollut ketään, ja bussissa oli matkan alussa meidän lisäksemme ehkä viisi ihmistä. // 3. Kampissa piti käydä kaupassa, ja siitä huolimatta ehdittiin terminaaliin puoli tuntia ennen bussin lähtöä!

1. Eihän se mikään salaisuus ollut, että poliisien perässä sinne lähdettiin. Mä ja Muru maratoonattiin jossain vaiheessa kaikki Poliisit ja Kotihälytykset Ruudusta, ja jäätiinkin ihan koukkuun. Nyt kyseessä onkin jo elämää suurempi asia, vähän kuin jokin supersuosittu bändi tai legendaarinen leffatrilogia. Kaikkia jaksaa aina kummastuttaa meidän viehtymys poliiseihin. // 2. Lahti odotti meitä puolitoista tuntia lähdön jälkeen. // 3. Jyväskylässä oltiin neljän ja puolen tunnin jälkeen.

1. Pulkkilassa oltiin jo voiton puolella, ja siltä tuntuikin. // 2. Ihan viimeiset minuutit matkaa jäljellä! // 3. Hotellin aamupalasta päästiin nauttimaan vasta lauantaina, ja se oli kyllä kahdeksan kuukauden odotuksen arvoinen. Kaikki oli ihan superhyvää!

Meidän reissun aikaan Oulussa oli tapahtuma jos toinenkin: Oulun juhlaviikot, jotka alkoivat elokuun alussa, siunasivat juuri meidän viikonlopullemme Oulun musiikkivideofestivaalit ja kamarimusiikkifestivaalit, ja näiden lisäksi myös kansainväliset suurmarkkinat, kokonaisturvallisuustapahtuma Nuku rauhassa ja poliisin päivä sattuivat kaikki samalle viikonlopulle. Perjantaina me pyörähdimme Nuku rauhassa -tapahtuman alueet läpi muutamaan kertaa, ja kävimme katsomassa viranomaiskoirien taitonäytöstä. On kyllä ihan käsittämätöntä, mihin pienet nelijalkaiset ystävämme pystyvät!

Sää ei kyllä suosinut meitä tälläkään kerralla, vaan aurinko pilkahteli vain satunnaisesti pilvien lomasta. Ulkona oli kylmä ja merituuli meinasi useampaan otteeseen viedä hatun päästä. Oltiin muutenkin perjantaina tosi väsyneitä pitkästä bussimatkasta, että päädyimme käymään syömässä jo seitsemän aikaan, jonka jälkeen kävelimme hotellille, kävimme suihkussa ja katsoimme Gleetä.

☑︎ Syö Pancho Villassa Kauppurienkadulla. Viimeksi ruoka oli niin hyvää. Yritä muistella etukäteen, mitä söit viimeksi. Se oli hyvää. Käytiin heti ekana iltana Pancho Villassa, mutta viime vuotisen ruuan sijaan tilasin tortilloja. Tortillat olivat tosi hyviä ja täyttäviä, enkä jaksanut syödä kolmesta tortillasta kuin kaksi.

Mä en osaa olla valokuvissa, koska oon yleensä kameran toisella puolella, ja sen takia mulla on kone täynnä kuvia Murusta meidän reissuilta ja Murusta eri ihmisten kanssa. Muru kuitenkin päätti, etten tällä kertaa jää ilman valokuvia, joten hän nappasi muutaman kuvan musta lauantain poliisin päiviltä. Kahdessa ylimmässä kuvassa ovat telkkaripoliisit Janne ja Tommi, ja alimmassa Oulun oma Fobba, nettipoliisi Lauri.

☑︎ Bongaa poliiseja ja lähetä ystävälle kuvia hienoista autoista. Poliisiautot alkaa aina hymyilyttää, yritä olla hymyilemättä kuin idiootti. Tää ei rajoitu Ouluun, yritä tehdä samaa kotona.

☑︎ Käy Tähtitornin kahvilassa kahvilla ja pullalla. Tai teellä. Tai kaakaolla. Eikä sen tarvi olla pullaakaan, pelkkä juominen riittää. Limsakin on okei, jos on tosi lämmin sää.
☑︎ Käy katsomassa Oulun linnaa Linnansaaressa. Wikipedian mukaan siellä on sellainen, Googlen Street view ei löydä mitään siihen viittaavaakaan. Ota siitä selvää.

Kukapa olisi uskonut, että kaikki, mitä Oulun linnasta on jäljellä, sijaitsee Tähtitornin kahvilan kellarissa ja sen välittömässä läheisyydessä? Me syötiin kahvilassa pullat ja juotiin kahvia, koska ulkona oli aivan järkyttävän kylmä ja sateinen sää. Eväiden jälkeen me käytiin kellarissa lukemassa Oulun linnan historiasta - kellari on muuten osa Pohjois-Pohjanmaan museota, joten voin osittain laskea suoritetuksi myös seuraavan:

☑︎☒ Pohjois-Pohjanmaan museo olisi tosi siisti. Museot on kivoja. Selvitä etukäteen hintaa, näyttelyjä ja aikataulua. Älä innostu liikaa, ettet pety jos ette pääsekään. Museo olis kyllä ihan mahti juttu. Emme kuitenkaan käyneet varsinaisesti museossa, sillä meillä ei riittänyt motivaatio sen etsimiseen.

Me nähtiin mun lapsuudenkaveriani Anniinaa, jonka oon nähnyt viimeksi ja ensimmäisen kerran edellisellä reissullamme. Ollaan kuitenkin oltu ystäviä vuodesta 2006 tai jotain sinne päin, joten olikin jo korkea aika päästä viettämään edes vähän aikaa hänen kanssaan. Me kierreltiin Valkeassa ja käytiin Picnikissä kahvilla, ennen kuin lähdettiin kahville Anniinan luo.

☑︎ Käy moikkaamassa kavereita. Selvitä etukäteen, kuka on kotona silloin. Järjestä kahvitteluaikataulu. Oulun suunnalla asuu paljon kavereita.

Lauantain illallinen syötiin Pannukakkutalossa. Eihän se mitään oikeaa ruokaa ole, mutta niin täyttävää, ettei me tarvittu mitään sen kummempia. En ottanut omasta neuvostani vaaria, vaan tilasin normaalikokoisen pannukakun, mikä alkoi vähän kaduttaa loppumetreillä. Hyvää se oli kuitenkin, tällä kertaa muru söi maitosuklaa-banaanikakun ja mä söin nutella-keksinmurukakun.

☑︎ Käy Pannukakkutalossa pannukakulla. Tällä kertaa ota Murun kanssa puoliksi, viimeksikin teki tiukkaa. Tai sitten ottakaa lasten annos, Muru ei kuitenkaan tykkää siitä, mitä haluaisit ottaa ja toisin päin.

Lähdettiin jälleen kaupan kautta kotiin ja katsottiin Gleetä kunnes nukahdettiin.

Sunnuntaille meillä ei ollut mitään erityisempää suunnitteilla, sillä jouduimme lähtemään kotiin jo neljän aikaan, ja halusimme olla linja-autoasemalla hyvissä ajoin välttyäksemme kiireeltä. Kirjauduimme ulos hotellista vähän ennen kahtatoista, jonka jälkeen lähdimme taas Anniinan kanssa kaupungille. Istuimme keskustan Cafe Bisketissä, jonka jälkeen kävimme Valkeassa ostamassa mulle ja Murulle matkaevästä. Anniina livahti muiden asioiden varjolla eräälle kioskille, jossa olimme käyneet hypistelemässä matkamuistoja jo aiemmin, mutta päätyneet siihen, että ostamme matkamuistot vasta seuraavalta reissulta, ja kas kummaa! Anniina kävi hakemassa meille muutaman euron jääkaappimagneetin. Kyllä se vähän liikuttuneeksi veti. (Kiitos vielä! ♥)

☑︎ Osta matkamuistomyymälästä jotakin krääsää. Ihan mitä vain. Kahvikuppi olisi varmaan kiva. Tai t-paita. Olisiko se liian noloa?

Me istuttiin jo kolmen aikaan linja-autoasemalla odottelemassa ja puhumassa politiikasta. Mulla oli tosi haikea olo, vaikka jälleen kerran Oulu oli huonolla säällä tehnyt hyvin selväksi, ettemme me olleet tervetulleita. Sovittiin samalla, että ensi kesänä voitaisiin tulla uudestaan vähän pidemmäksi aikaa ja yöpyä Anniinan luona, joten nyt voimmekin alkaa suunnittelemaan jo seuraavaa reissua!

Istu torinrannassa iltasella. Jos sää suosii. Istu, vaikkei suosisi. Kesä kuivaa minkä kastelee. Ulkona oli yksinkertaisesti niin kylmä, ettei ollut toivoakaan siitä, että olisimme pystyneet istumaan rannassa, vaikka olisimme kovasti halunneet.
Valokuvaa paljon enemmän kuin marraskuussa. Nyt on valoa, eikä joka paikassa ole loskaa ja räntää, vaan (toivottavasti) vähän kesäisemmät maisemat. Muista pakata kameran laturi, että akun saa ladattua jos tarvii. Marraskuulta kuvia tarttui kolmisen sataa, mutta tänä vuonna sekä kameran että kännykän kuvien yhteenlaskettu summa oli vain noin 150. Tämä johtui siitä, että Oulussa satoi vähän väliä, enkä uskaltanut pitää valokuvausvälineitä esillä.

1. Sunnuntaina aamupala oli aivan yhtä hyvää kuin lauantaina. // 2. Poliisiasema, joka Anniinan mukaan on tällä hetkellä tyhjillään homeen takia. Höh. // 3. Heittelin hyvästejä Oululle jo tunti ennen lähtöä.

1. Äänekoskeen mennessä olin jo valmis luovuttamaan matkustuksen suhteen. // 2. Jyväskylä ei tuntunut koskaan tulevan. Eikä kyllä Helsinkikään. // 3. Lady Gaga oli parempaa matkaseuraa kuin Muru, joka halusi kahden Glee-jakson jälkeen vaihtaa omaan musiikkiin.

Tällainen oli meidän vuoden 2017 Oulunreissu! Ensi kesänä siis edessä uusi, jos joku huolii elukat riesakseen muutamaksi päiväksi. Nyt kun tämä reissustressi on alta pois, voinkin alkaa hermoilemaan jo seuraavaa matkaa, eli lokakuun lopussa odottavaa Lontoota! Mulle saa suositella käytäviä paikkoja ja kokeiltavia asioita ihan vapaasti, oon kolmella edellisellä reissulla toistellut samaa kaavaa enemmän kuin haluaisin myöntää, ja haluaisinkin nyt kokeilla jotain uutta!

3 kommenttia :

1. Ihana matkapostaus! Sä saat aina jotenkin kaupungit näyttämään niin taianomaisilta, että taas sun postauksen ansiosta alkoi miettimään että olis tääkin kaupunki kiva nähdä ihan omin silmin :D

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Äää, kiitos hurjasti! Tää kommentti sai mut yhtä aikaa todella hämmentyneeksi ja onnelliseksi. :'D<3 Oulu on (jälleen kerran) yksi sellasista paikoista, joissa käymistä voin lämpimästi suositella, jos ei muuten, niin ainakin sen vuoksi, että siellä on tosi mielenkiintoisesti uusia ja vanhoja rakennuksia sekaisin! Kävellessä siellä oli oikeesti tosi jännä katsoa, miten keskellä korttelia saattoi talojen arkitehtuuri muuttua 50 vuotta modernimmaksi! Samaa tapahtuu toki myös Helsingin keskustassa, mutta täällä se on sentään jotekin pidetty "johdonmukaisena" ja huomiota herättämättömänä, kun siellä se oikeasti pisti silmään. :D

Poista
    2. Jännä yksityiskohta! :D Täytynee pitää silmällä, jos siellä suunnalla olisi jotain konserttia tai muuta, jonka varjolla saisi keploteltua miehen messiin!